Vorige keer hadden we het over de impact van fake news op contentmarketing. We zouden daar natuurlijk hele boeken over kunnen schrijven, maar laten we alvast beginnen bij één ervan: native advertising.

Doet een belletje rinkelen? Perfect. Maar hoe zie jij native advertising?

Want hoewel meerdere content marketeers en andere professionals de begrippen contentmarketing en native advertising vaker dan niet in één adem noemen, is voorzichtigheid aangeraden. Om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde lijn zit, nemen wij de omschrijving en definitie van het Content Marketing Institute over:

  • Betaalde plaatsing: zonder geld op tafel te leggen kun je niet spreken van native advertising.
  • Meestal op basis van content: relevante en informatieve content staat centraal, die voor een specifiek doelpubliek is gecreëerd.
  • Niet disruptief: de advertentie past zich aan aan de vorm van het platform waarop de ad wordt geplaatst.

Je huurt met andere woorden een plekje op het platform van iemand anders om daar jouw content, jouw informatie, over te brengen naar een specifieke doelgroep, zonder die te storen in haar lees- of kijkproces. De focus ligt daarbij op het helpen van de lezer door waardevolle informatie te delen.

En native advertising werkt!

In vergelijking met bannering krijgen native advertenties – zowel long reads als native ads die worden opgenomen in de nieuwsfeed van consumenten – 52 procent meer bewuste aandacht en zorgen ze voor een met 18 procent verhoogde aankoopintentie.

©Thinkstock

Eén van de succesfactoren zou het gebrek aan duidelijke triggers zijn die onze reclamevoelsprieten prikkelen. Daarom benoemen sommigen native advertising dan ook als ‘misleidende reclame’, omdat de zogenaamde persuasion knowledge niet wordt geactiveerd. Native advertising maakt daar wel gretig gebruik van, maar heeft die zogenaamde misleiding niet als ultieme doelstelling.

Volgens Lukas Kircher, oprichter van content marketing agency C3, het grootste in Duitsland, ligt het probleem in het feit dat vele marketers, die aan native advertising willen doen, het hun strategie hebben gemaakt om zo goed mogelijk op te gaan in het medium. De redactionele omgeving van het medium.

“You start misleading people and they get the feeling that this is PR in another form of typography, this is marketing language in another form of design and they simply don’t like a brand doing that. And they also question the quality of the publisher doing that.”

Het blijft dus in eerste instantie belangrijk om mensen te informeren en te helpen met waardevolle content die vanuit jouw merk komt, zodat jij als brand geloofwaardig overkomt. Als je iets te vertellen hebt en dat verhaal ook op een overtuigende manier brengt, zul je ook bij je consumenten bovenaan staan.

Dat je daarbij duidelijk moet zijn dat de inhoud en de boodschap van jou als merk komt, staat buiten kijf. Denk aan het redelijk gênante artikel over Scientology in Amerikaans tijdschrift Atlantic, dat een enorme mediarel deed ontstaan. Niet enkel deed de vermelding dat het ‘sponsored content’ was, menig wenkbrauwen fronsen – wie verkoopt er nu een artikel aan Scientology –, maar ook dat menig lezer het artikel als echte redactionele inhoud beschouwde, deed stof opwaaien. In dit geval zou niet duidelijk genoeg zijn geweest dat het om een betaald artikel ging.

Een ander probleem dat werd aangekaart in deze situatie was dat het artikel ook niet geschikt was voor het platform en dat het niet paste bij de rest van de redactionele inhoud. De redactie zou met andere woorden haar verantwoordelijkheid niet voldoende hebben opgenomen – ook al ging het om een betaalde “advertentie”, waar nieuwsredacties zich over het algemeen niet gaan inmengen.

“Native advertising, above all else, has to feel at home in its host publication to have any chance at being successful”

Waar het debat eindigt, is voorlopig koffiedik kijken. Om jouw native advertising succesvol te maken, concentreer je je gewoon best op de boodschap die je wilt vertellen en de relevantie die die heeft voor je doelpubliek. En wees gewoon duidelijk over je partnership met een medium en/of merk. Eerlijkheid duurt nog altijd het langst.