2016 wordt het jaar van user generated content. Content marketing verschuift steeds meer naar consumentervaringen en is veel meer gericht op het aantrekken en behouden van klanten. Stap ook over en gebruik UGC. Lees hier waarom.

Een trending hashtag op Twitter, een succesvolle blog of een prikbord op Pinterest over trouwdecoratie: we delen continu informatie op internet. Relevante informatie delen is namelijk van alle tijden. Van de jachtverhalen van onze voorouders tot een vakantiekiekje op Facebook: we delen alles en dat is nooit anders geweest.

En niet alleen je vrienden, maar ook jouw onderneming heeft er alle baat bij om zogenaamde user generated content, informatie die consumenten zelf met hun vrienden en kennissen delen, ten volle te benutten.

Content marketing speelt daar dan ook gretig op in. Het bestaat al jaren, maar het wordt alsmaar populairder. Volgens Forbes zijn de budgetten die B2C marketers vorig jaar uittrokken voor content marketing gestegen tot 32 procent van het volledige marketingbedrag, in tegenstelling tot 25 procent het jaar daarvoor.

Maar hoe blijf je waardevolle content produceren?

Een van de grootste uitdagingen die marketing managers ondervinden, is het blijven produceren van originele, aantrekkelijke content.

Maar consumenten praten ook over jouw merk of product. Zowel mondeling met hun vrienden als online in bijvoorbeeld reviews of op sociale media.

Uit een onderzoek van Crowdtap ( bleek dat 43 procent van de ondervraagden geneigd waren om merkgerelateerde content te delen. En 71 procent deed dat vooral om anderen te informeren over de eigen ervaringen met het merk.

Dus waarom hun content niet gebruiken?

Want die waardevolle user generated content ligt voor het rapen.
Elke online review, social media post die enigszins over jouw merk gaat, is waardevol.

Stel je voor dat jij een nieuwe tv wilt kopen. Wat doe je eerst?

Juist, ja.

Je vrienden en kennissen vragen naar hun mening, van welk merk hun tv is en of ze tevreden zijn. En… online reviews lezen. Net zoals 96 procent van de consumenten ). Vooraleer iemand overgaat tot een aankoop, heeft hij gemiddeld 11,4 reviews of artikels gelezen over dat product. En 70 procent van de consumenten vertrouwt op drie of meer bronnen bij een aankoop.

Mensen vertrouwen andere mensen

Gelukkig beseffen merken en retailers ook stilaan dat ratings en reviews belangrijk zijn en nog belangrijker worden in het aankoopproces. Meer en meer bedrijven gebruiken UGC in hun communicatie naar bestaande en nieuwe klanten. En dat is goed.

Want 50 procent van de consumenten vindt UGC noemenswaardiger dan branded content. Bovendien krijgen websites met een UGC-feed of social hub 20 procent meer herhaalde bezoeken en besteden mensen er ook 90 procent meer tijd aan.

De focus van content marketing verschuift dus met rasse schreden van pure creatie en distributie naar het aantrekken en behouden van een voor jouw bedrijf interessant publiek.

Denk bijvoorbeeld aan de Share a Coke-campagne van Coca-Cola, waarbij mensen met hun ‘eigen’ flesje poseerden voor een foto. Positieve boodschappen overal.

Of kijk naar de campagne van Belkin in 2013, dat in samenwerking met Lego® smartphonehoesjes lanceerde en er meteen een sociaal platform aan toevoegde om je eigen creatie te delen met anderen.

User generated content heeft dus heel wat potentieel in zich. De ontwikkelingen in deze sector zijn dus zeker het opvolgen waard.

Contacteer ons op hello@getflowbox.com voor een demo en ontdek de kracht van UGC voor jouw merk.