Stel — we beginnen puur hypothetisch — je wilt een nieuwe laptop. En oké ja, je hebt online al wat opgezocht en krijgt nu op elke website die je bezoekt een pop-upschermpje die een laptop van merk X wil aanprijzen. Top. Die wil je.

Je begint er echter ook over te praten met je vrienden op café. En zij hebben heel andere dingen gehoord over of ervaringen met dat merk. De batterij zou bijvoorbeeld toch niet zo lang meegaan als de reclame beweert. Een laptop van merk Y, aan de andere kant, is volgens hen enorm gebruiksvriendelijk en de batterij is wél behoorlijk.

Wat doe je?

Je staat in de winkel en koopt de laptop die je vrienden aanraadden. Toch? Want de mening van je vrienden is uiteraard meer waard en geloofwaardiger dan wat de reclame — en dus het merk zelf — je vertelt.

Dat is wat nu alsmaar meer gebeurt: de marketingballon wordt steeds vaker en steeds sneller doorprikt.

Consumenten vertrouwen consumenten

Consumenten hechten meer belang aan meningen en reviews van andere gebruikers dan aan professionele reviews. En die meningen en reviews van andere gebruikers worden massaal gedeeld via het internet.

Of je het nu wilt of niet, consumenten nemen stilaan de volledige controle over van merken. Kijk maar naar YouTubers die uitleggen hoe je een nieuwe boormachine het best gebruikt of naar de scherpe sneren naar bedrijven op Twitter — remember “Mijnheer Van Rooy” versus de NMBS? Het make-upmerk CoverGirl bijvoorbeeld heeft op YouTube in totaal een goeie 251 miljoen views. Daarvan komt 99 procent van filmpjes van fans.

Al die shares, likes, filmpjes, foto’s… zijn belangrijk voor het imago van merken. Eén Twitter-bericht kan jouw merk maken of kraken. Daarom gebruiken verschillende multinationals en andere bedrijven User Generated Content nu al in hun marketingstrategie. Om hun imago te boosten én om dichter bij hun klanten te staan. En waarom ook niet?

Onmisbaar voor marketingdoeleinden

Want 70 procent van de consumenten raadplegen gemiddeld 11 online bijdragen op drie en meer kanalen voor ze overgaan tot een aankoop. En 92 procent van de consumenten vertrouwt UGC meer dan andere vormen van adverteren. Als je als bedrijf UGC op een goede manier verzamelt en beheert, zorg je er eigenlijk voor dat jouw klanten jouw boodschap uitdragen.

Met een tool zoals Flowbox wordt dat bovendien een fluitje van een cent. De tool verzamelt voor jou de meest relevante online content, aan de hand van tags en hashtags, en publiceert ze op een flow. Jij beheert welke foto’s en bijdragen worden getoond of je laat Flowbox automatisch de meest relevante selecteren. Test zelf de voordelen van UGC voor jouw bedrijf, vraag hier een demo aan: https://getflowbox.com/demo