Social media brengt mensen en merken dichter bij elkaar. Met Instagram als beste leerling van de klas. Het is een uitlaatklep geworden voor mensen, die via foto’s hun passie sharen: een nieuwe hobby, een nieuw recept, een vakantiefoto… Dankzij shout-outs en hashtags worden er makkelijker dan ooit banden gelegd tussen gebruikers onderling én tussen gebruikers en merken.

Instagram-posts het medium stilaan te overstijgen en transformeren van een alledaagse opname naar een waardevolle marketingboodschap. Bedrijven gebruiken namelijk niet langer alleen hun eigen foto’s, gemaakt tijdens professionele fotoshoots, maar verzamelen zogenaamde user generated content: content die door gebruikers online wordt gezet.

UGC verhoogt het engagement van je klanten en is een perfecte tool om een eigen social hub te creëren.  Uiteraard gebruik je niet eender welke content. Niet alleen het esthetische telt, ook de boodschap van je posts.

Welke boodschap, welk imago wil je als merk naar buiten brengen?

En vooral, hoe kan Instagram je daarbij helpen?

Kijken we naar de Belgische kledingketen ZEB. Zij hebben een online community opgericht, in samenwerking met Flowbox. Daarin tonen ze relevante bijdragen van Instagram met de hashtag #ZEBfashion en gebruiken zowel posts van de keten zelf, als van consumenten. En dat op een voorbeeldige manier. Je kunt er nog iets van opsteken.

  • VERZAMEL DE BESTE FOTO’S

Eén van hun fans heeft op 10 juni een foto op Instagram geplaatst met een nieuw kleedje, gekocht bij ZEB. Zes dagen later telde haar bijdrage 74 likes en twee comments. Ook mediafiguur Astrid Bryan, die nu ook een kledinglijn bij ZEB heeft uitgebracht, postte een foto van haar vakantie in Malibu, waarin ze de keten vermeldde.

Om zulke bijdragen te vinden, zijn er enkele mogelijkheden:

  1. Zoek op hashtags
  2. Zoek op locatie
  3. Creëer zelf een upload widget, zodat gebruikers hun beelden meteen kunnen indienen.

Deze methode werkt het best bij hashtagwedstrijden. Zoals die van ZEB, waarbij mensen in hun Cara T-shirt een foto moeten uploaden met #gewichtinbier, om hun eigen gewicht in bier te kunnen winnen.

De foto’s van @Astridbryan en @kellyverkroost zijn relevant voor het merk en niet omdat ze gewoon naar ZEB verwijzen. Bij elke foto die je vindt, ga je best na of die wel geschikt is om te gebruiken, of die de boodschap jouw merk wel voldoende uitstraalt.

  • Personen: kijk naar de mensen die op de foto staan en de gebruiker. Hoeveel volgers heeft hij/zij? Passen ze binnen het beeld van jouw merk?

Astrid Bryan is natuurlijk een geweldige ambassadeur. Iedereen kent haar, heeft meer dan 130.000 volgers én draagt zowel het imago van haar eigen kledinglijn, als dat van ZEB naar buiten. De andere foto komt duidelijk niet van een beroemdheid, maar met 1.021 volgers heeft @kellyverkroost toch ook een mooie achterban, die ook interageert met haar bijdrage, gezien de likes en de comments. Bovendien is ze jong en past ze in het beeld van hippe jongere, waar ZEB op doelt.

  • Foto: kijk naar de foto zelf. Hoe is die opgebouwd? Past die bij de esthetiek van het merk?

Astrid Bryan’s foto is zomers en roept een vakantiegevoel op zonder het hippe en jonge karakter van het merk teniet te doen. Ook die van @kellyverkroost roept zomer op en blijft ook hip en jong én ze draag een jurk die ze bij ZEB heeft gekocht. Je merkt duidelijk dat het geen modeshoot is, maar dat is net wat opvalt tussen andere posts.

  • REPOST

Wat je eerst en vooral kunt doen om een Instagram-bijdrage waardevoller te maken, is ze gewoon re-grammen. De post van Astrid Bryan verscheen zo, met een shout-out naar haar, op de Instagram-pagina van ZEB zelf. Eén foto met dubbele zichtbaarheid en twee verschillende doelpublieken die tegelijk worden aangesproken.

  • GEBRUIK JE WEBSITE

De beide posts zijn met andere woorden relevant genoeg voor het merk en brengen heel wat potentiële consumenten met zich mee. Dus kun je nog een stapje verder gaan en de bijdragen op je website plaatsen. ZEB doet dat met haar community-wall en –webpagina.

Maak het de consument gemakkelijk, door meteen een link te plaatsen van de post naar de plek waar het artikel wordt verkocht.

Simpel, gemakkelijk en renderend.