Kwisvraag: hoe lang is de aandachtspanne van een goudvis?

Juist, 9 seconden.

Hoe lang is de aandachtspanne van de gemiddelde, moderne mens?

Inderdaad, 8 seconden!

Volgens een Canadees onderzoek is onze aandachtspanne verkort van 12 seconden in 2000 tot een luttele 8 seconden, nu. De reden? De alomtegenwoordigheid van smartphones, waardoor je om de zoveel seconden een update krijgt van je berichten, Facebook, Whatsapp, Instagram en noem maar op.

Onze levens zijn vervuld met data. We worden elke dag, elke minuut, bijna elke seconde bekogeld met nieuwe informatie — die we uiteraard even moeten checken. Dagelijks worden er 350 miljoen nieuwe foto’s geüpload op Facebook, 80 miljoen op Instagram en 432.000 uren video op YouTube.Veeeeeel data dus.

Beter in multitasken

Tegelijk blijkt dat we wel sneller kunnen switchen tussen de verschillende info. We worden beter in het multitasken. Microsoft reageerde namelijk op de Canadese studie met hun eigen bevinding dat de moderne mens veel sneller kan scannen op interessante en relevante info. Als er wél liefde op het eerste zicht blijkt te zijn, zullen we ook een langere tijd besteden aan wat we zien/lezen/horen.

Maar daarbij worden consumenten zelfs beïnvloed door anderen. Google bijvoorbeeld toont advertenties van verschillende bedrijven in de vorm van advertenties, shopping aanbevelingen en noem maar op.

Google, de spelbreker

“Google komt tussen jou en jouw klanten”, zoals Tom De Baere, Senior Digital Strategist & Managing Partner at Invisible Puppy het weleens zegt. http://www.slideshare.net/tomdebaere/20150211-3-steps-to-rock-content-marketing-in-ecommerce-slideshare-49022459

De populaire zoekmachine selecteert meer en meer op relevantie en kwaliteit en minder op keywords. Daardoor wordt ‘slechte’ content steeds vaker geweerd op sociale media en bij Google. Het probleem daarbij is dat e-commerce websites bijna geen kans meer hebben om in de zoekresultaten te belanden, wegens te saai en statisch.

Daarom komen verschillende bedrijven origineel uit de hoek: ze zetten een YouTube kanaal op, beginnen een blog of gebruiken user generated content — content die gebruikers online plaatsen.

De grootste uitdaging voor e-commercebedrijven is namelijk de voortdurende productie van content.

Waar blijf je interessante, relevante en converterende content halen?

Nu, online is er enorm veel te vinden over bedrijven, producten, diensten. Mensen die hun ervaringen delen op sociale media. Die bijdragen zijn waardevol voor bedrijven.

De statistieken bevestigen dat alleen maar. De huidige groep consumenten, waaronder voornamelijk de millenials, vertrouwen informatie die gedeeld is door andere consumenten namelijk 50 procent meer dan informatie van mainstream mediabronnen. En 71 procent van de consumenten zegt dat UGC hen geruststelt bij een aankoop. Merken die UGC hebben geïntegreerd in hun marketingstrategie zien een stijging in conversie. Zeker wanneer merken UGC foto’s gebruiken van hun volgers in plaats van professionele foto’s.

User generated content is dé marketingtool van 2016 en zal alleen maar aan belang winnen. Stap dus nu over en implementeer UGC in jouw strategie. Flowbox helpt je daarbij. In deze nieuwsbrief vind je nog meer artikels die concretere voorbeelden geven hoe UGC jouw e-commerce bedrijf kan boosten.