Je werknemers zijn je werknemers voor een reden. Je hebt hen aangenomen omwille van hun analytisch vermogen, sterke salescapaciteiten, creatief inzicht of welke reden dan ook. Zij zijn eigenlijk de grootste ambassadeurs van je bedrijf en merk, toch? Waarom blijven ze dan in te veel gevallen monddode wezens, van wie de ideeën en feedback amper worden gehoord?

Veel bedrijven zijn al op de kar gesprongen van user generated content – content die is gecreëerd en gedeeld door online gebruikers, fans, klanten, sympathisanten… Brand ambassadors zijn namelijk niet te onderschatten voor je content marketing strategie.

Maar wat als ik je zeg dat je die vertegenwoordigers van jouw merk ook binnen de kantoormuren vindt? Als werknemers de basis worden genoemd van een onderneming, dan zou je hun employee generated content ook wel de basis van je hr-beleid kunnen noemen en ook zo inzetten. Vier redenen waarom je alleen maar wint bij EGC.

  • EGC brengt nieuwe kennis aan het licht

Pretenderen dat je de volledige waarheid in pacht hebt, is niet meer van deze tijd. Alles evolueert zo snel, dat je onmogelijk van alles op de hoogte kunt zijn en blijven.

Via EGC is het echter mogelijk om kennis en expertise van werknemers naar boven te brengen. Kennis waarvan je zelfs niet eens wist dat je die in je bedrijf had. Zij kunnen een andere kijk op dingen brengen, begrijpen de organisatie en haar partners en klanten..

Laat het personeel dus hun kennis en kunde delen langs hun favoriete kanalen op hun favoriete manier. Schrijven ze liever een blog, maken ze liever een filmpje of houden ze liever een workshop of lezing? Laat de mogelijkheden open. Voor de meest verlegen onder hen kan EGC hen eindelijk een platform geven om zichzelf te profileren op een manier waarbij ze zich goed voelen. Zorg wel zeker voor een centraal platform waarop alles – via specifieke hashtags – gebundeld wordt. Zo vind je concrete content gemakkelijk terug.

  • EGC verbetert interne communicatie

In tegenstelling tot bedrijfsnieuws, dat vaak via een interne nieuwsbrief wordt verspreid, is employee generated content vaak aantrekkelijker en meer authentiek. EGC brengt interne aankondigingen of verhalen op een leuke en persoonlijke manier aan de man.

Stimuleer input van je personeel, dialoog en discussies tussen werknemers, door bijvoorbeeld een eigen platform op te zetten. Lanceer een eigen hashtag waarmee ze op social media kunnen posten en andere bijdragen kunnen zoeken, over afdelingen en zelfs landsgrenzen heen. In grote bedrijven vormt EGC namelijk een uitgelezen kans voor werknemers om zichzelf voor te stellen en anderen te leren kennen.

Daarenboven geeft EGC niet alleen de kans om gehoord te worden, maar ook om te luisteren naar anderen. Werknemers onderling, maar ook management naar het personeel.

  • EGC boost engagement

EGC boost naast communicatie ook het engagement van werknemers. De mogelijkheid dat jouw filmpje wordt gezien door het hele bedrijf en positieve feedback krijgt, spreekt aan, toch?

Door iedereen de mogelijkheid te geven om content te delen, te liken en erop te reageren, boost je interactie, participatie en geef je de nodige erkenning. Zelfs bij werknemers die zich de laatste tijd misschien niet meer zo gehecht voelden aan het bedrijf en die nu de kans krijgen om hun visie te delen in een videopost, artikel, slideshow, kan EGC het engagement boosten…

  • EGC trekt nieuw talent aan

Laat zien hoe fijn het werken is bij jou via EGC! Laat je huidige werknemers bijvoorbeeld content creëren over de reden waarom ze bij jou werken en verzamel relevante EGC. Die kan dienen als inspiratie voor je huidige werknemers en als trigger voor sollicitanten of stagiaires.

Gelukkig bestaan er tools, zoals Flowbox, die het proces van verzamelen tot beheren en etaleren vergemakkelijken.