Events – van bedrijfsbeurzen tot festivals – zijn de perfecte momenten om je publiek te leren kennen en hen te betrekken bij je activiteiten.

Of het nu gaat om een nieuwe technologische implementatie in je productielijn of de eerste opendeurdag van je kmo, de uitdaging blijft hetzelfde: je zo goed mogelijk profileren voor nieuwe én bestaande klanten, werknemers en partners. En dat gaat een heel stuk makkelijker met social media.

Elk event beslaat drie etappes. Voor je evenement moet je voor bezoekers zorgen en hen overtuigen om te komen. Tijdens het evenement moet je je bezoekers entertainen en tevreden stellen en nadien onderhoud je de contacten.

Laten we kijken hoe sociale media en user generated content het engagement versterkt tijdens elk van deze drie etappes.

VOOR JE EVENT:

  • Nodig je doelgroep uit
    De belangrijkste zaken regel je meestal een hele tijd op voorhand. Denk bijvoorbeeld aan locatie, datum, gastsprekers/artiesten, onderwerpen, thema… Dat zijn bovendien perfecte tags om jouw doelgroep en deelnemers te vinden én uit te nodigen via sociale media. Zoek mensen op die al eens hashtags gebruikten, die ook relevant zijn voor jouw event. Hou je een beurs over renoveren, dan kun je een lijst van mogelijke bezoekers opstellen aan de hand van de hasthags #renoveren, #verbouwen, #isolatie en noem maar op.
  • Creëer een eigen hashtag
    Zorg dat je event zelf de aandacht kan trekken door een eigen, unieke hashtag. Zorg ervoor dat die gemakkelijk te onthouden is en uiteraard, nog niet in gebruik. Verifieer zeker je gekozen hashtag, zodat je de betrokkenheid makkelijk kunt meten.
  • Verkoop je evenement
    Wanneer je de vorige stappen hebt doorlopen, is het tijd om je evenement bekender te maken. Niet alleen via traditionele marketingwegen, maar ook en vooral door met je publiek te interageren. Gebruik je eigen hashtag met andere hashtags, die je publiek gebruikt. Maak dat mensen praten (online en offline) over jouw beurs, festival, opendeurdag… En verkoop meteen tickets, of laat mensen zich registreren.

TIJDENS JE EVENT:

  • Volg traffic op
    Hou je hashtag in de gaten en kijk welke discussies er over je evenement ontstaan. Toon bovendien ook visuele bijdragen, die via Instagram en Twitter worden gedeeld, op beeldschermen en actualiseer geregeld. Dat kan bijvoorbeeld met diensten zoals Flowbox. Leuk voor je bezoekers – die zichzelf en/of hun foto op groot scherm kunnen zien – en handig voor jou, om alle traffic en betrokkenheid te meten.Wil je nog een stapje verder gaan? Richt dan een live videostream op, zodat mensen die niet konden komen er toch een beetje bij zijn. En zodat ze volgende editie al in hun agenda kunnen schrijven. Want zij kunnen toekomstige bezoekers worden en mogen dus zeker niet vergeten worden.
  • Communiceer met je publiek
    Laat het niet enkel bij het tonen en opvolgen van gesprekken en discussies, maar reageer op via sociale media en geef een atwoord op de vragen van de bezoekers. Zo laat je zien dat je met hen bezig bent en hun mening apprecieert.

NA JE EVENT:

  • Blijf aanwezig
    Blijf ook na je evenement aanwezig op sociale media en in de hoofden van de deelnemers. Ga verdere discussies aan en vraag je publiek wat zij vonden van je initiatief. Zoek ook mensen op via social media die je nog niet hebt kunnen bereiken en probeer met hen ook te betrekken. Zorg ervoor dat iedereen telt.
  • Plan voor volgende keer
    Je evenement was een succes? Proficiat. Dan is het misschien wel aangeraden om al een volgende editie te plannen. Probeer zoveel mogelijk huidige en toekomstige bezoekers te bereiken en gebruik daarvoor ook de user generated content die je deze keer hebt verzameld als bewijs van het succes.

Zoek vooral uit wat voor jou het beste werkt, tijdens het doorlopen van deze stappen. En creëer een succesvol evenement dat past bij jouw (kleine) onderneming of merk.