Online shoppen is niets nieuws meer. Maar de ervaring van het luie-stoel-bestellen-betalen-en-ontvangen balanceert zelfs op het randje van passé.

Online consumenten willen én zoeken meer. Ze willen een nieuwe soort ervaring, een bijzondere ervaring. Méér dan het gemak dat e-commerce hen biedt.

En die verschuiving brengt ook voor het merk zelf grote opportuniteiten met zich mee. Want 86 procent van consumenten wilt gerust meer betalen voor een betere koopervaring. Bij een negatieve ervaring gaat 26 procent over tot het posten van negatieve reviews en commentaren op sociale netwerken.

Laat dat laatste net zijn wat je niet wilt. Bijdragen op sociale media kunnen je merk in seconden neerhalen. User generated content — online bijdragen van consumenten — wordt daarom niet voor niets dé marketingtool genoemd van 2016.

Consumenten vertrouwen UGC

De belangrijkste reden daarvoor is de betrouwbaarheid. UGC is 35 procent meer noemenswaardiger dan traditionele media en wordt 50 procent meer vertrouwd. Ook voor aankopen heeft UGC 20 procent meer invloed op de beslissing dan andere media.

Consumenten vertrouwen andere consumenten. Zij delen het bewijs van de degelijkheid en authenticiteit van een online gekocht product.

Het belang daarvan valt bovendien niet te onderschatten. UGC op e-commercesites doet de conversie tot wel 125 procent stijgen. Specifiek voor kleding zien we een stijging in de conversie van 6,4 procent, voor juwelen is dat 2,4 keer meer, voor schoenen 1,7 en voor cosmetica en electronica 1,6 keer. Daarenboven zegt 40 procent van de online shoppers tussen 13 en 18 nooit iets online te kopen, als de webshop geen foto’s toont van echte mensen die het product gebruiken.

UGC gebruiken? Ja!

Maar op welke manier kun je UGC implementeren in jouw webwinkel?

1) Plaats user reviews op je productpagina
Toon online bijdragen van klanten die tevreden zijn met hun aankoop. Dankzij de aanwezigheid van zulke reviews op je webshop — die betrouwbaarheid en degelijkheid uitstralen — is 69 procent van de consumenten meer geneigd iets aan te kopen. Over het algemeen stijgen de verkoopcijfers met 18 procent, wanneer reviews worden opgenomen.

2) Implementeer foto’s en filmpjes van gebruikers
Gebruik foto’s of filmpjes van jouw fans. Echte gebruikers die je product ook echt gebruiken, wekt het vertrouwen bij nieuwe consumenten op. Je ziet meteen hoe een bepaalde schoen aansluit aan de voeten, wat het resultaat is van het gebruik van een nieuwe mascara. En hoe leuk mensen het hebben met een potje roomijs. Georganiseerde en gestilleerde fotoshoots dienen als inspiratie, maar hoe je product er echt uitziet, dat is wat telt.

Daarnaast stijgen ook de zoekopdrachten naar zogenaamde ‘how to-videos’ op YouTube elk jaar met 70 procent! Die inspireren mensen en tonen de mogelijkheden van producten, waardoor ze een dankbare bron zijn én blijven voor marketingdoeleinden.

3) Push producten via mailing
Online shoppers kunnen toevallig of via internet op je webshop terecht komen, maar vaak worden consumenten daarheen geleid via een mail of nieuwsbrief. Mailings zijn een niet te onderschatten medium om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook klanten die al een tijdje niets meer van zich hebben laten horen.

Door ook in je mailings UGC te gebruiken, stimuleer je ook daar het vertrouwen. Consumenten vertrouwen andere consumenten. Dus in plaats van enkel gebruikersfoto’s te implementeren in je webshop, kun je ze perfect overnemen in je nieuwsbrieven.