De meeste mensen gaan zondagochtend steevast naar hun vertrouwde bakker voor een paar koffiekoeken, en misschien een paar pateekes als er familie langskomt in de namiddag. De man of vrouw achter de toog hoeft geen acties te ondernemen om klanten aan zich te binden. Er verschijnen geen reclameborden of televisiespots wanneer ze tot de ontdekking komen dat ze een croissant minder hebben verkocht dan de week ervoor. Hun concurrenten worden al evenmin opgekocht wanneer er net meer rijsttaartjes over de toonbank vliegen.

Waarom blijven bakkers volle zalen trekken zonder enige brand exposure? Akkoord, er scheelt genoeg met de grote ketens maar het verklaart het grote succes nog steeds niet. Dé key-reden is het persoonlijk contact met de klanten, iets dat steeds minder wordt naarmate een bedrijf in groei toeneemt en bijgevolg afwezig is bij veel grote corporaties. Dom zullen we het niet noemen, maar toch best achterlijk. Zeker als je ziet dat een meerderheid van de consumenten een voorkeur heeft voor persoonlijk contact – ook in een B2B omgeving.

Er zijn genoeg crisissen in de geschiedenis geweest – van die met de dioxine tot die momenten dat je je sleutels niet vindt – maar businessgewijs is het karakterloze gedrag tegenover klanten een uitschieter. Hoog in de ivoren toren kan je dan wel poen scheppen als een menselijke Dagobert Duck, als je (bedrijfs)reputatie gelijkstaat aan die van Lernaut & Hauspie zal je heel je leven lang enkel haat en misnoeging over je heen krijgen.

Content answer

Wat is de inbreng hier van content marketing dan? Simpel: het is het kanaal dat consumenten zelfs met de grootste bedrijven in contact kan brengen. Allerlei content, of het nu op papier, online, door middel van acties of samenwerkingen… is, zorgt ervoor dat de kloof vernauwt. De nietszeggende firma die je alleen kende van de grote winkel op de Meir, wordt plots een factor die je via allerlei kanalen wil bijstaan met raad en informatie. Niet met de overduidelijke bedoeling om je allerlei accessoires aan te smeren, maar om je het gevoel te geven dat je gerespecteerd wordt als klant en daarvoor ook beloond moet worden met waardevolle informatie. Meer dan enkel kopen – verkopen wil een klant een emotionele connectie.

Emotional Content

Ook al zit samen op date gaan er niet in, contentmarketing is perfect om de emotionele band te versterken. De cijfers liegen ook niet. 42% van de B2C marketeers ervaren een positieve impact van content marketing, terwijl slechts 9% een negatieve impact constateert. Volgens datzelfde onderzoek is het ook duidelijk dat de belangrijkste factor voor het succes van content marketing bij de content ligt. Hoe hoger de kwaliteit, hoe meer het mensen aanspreekt of kan bijstaan, des te meer de branche in groei toeneemt. Daar komt nog bij dat 80% erop gericht is hun publiek een buitengewone ervaring te bieden en zich dus niet beperkt tot het minimum. Begint het door te dringen?

Word de bakker

We zullen boer en CEO misschien nooit op dezelfde lijn krijgen, maar geen onoverbrugvare kloof laten vormen, is een overwinning op zich. Verkopen behoudt hetzelfde principe, alleen heeft het deze keer een omkadering zodat de klant niet alleen voldoening haalt uit het product, maar ook uit het bedrijf. Iedereen wordt graag gerespecteerd, zelfs al koop je maar een zakje thee uit de lokale supermarkt. Als die winkel je vervolgens informeert over de nieuwe trends in de theewereld, je tips aanreikt welke smaken je zeker moet proberen en een Japanner interviewt over de ambacht van Japanse thee te zetten, dan voel je je geholpen én gehoord. Kwalitatieve content levert niet alleen geld op, het is ook een hulpmiddel voor veel mensen die het zeker zullen waarderen.