User generated content is the next big thing. UGC is stilaan onmisbaar in de marketingplannen van bedrijven. Maar marketing gaat tegenwoordig niet alleen om de juiste beelden, slogan of medium, maar om de data en de analyse daarvan.

Wat brengt het op?

Wat winnen onze consumenten, maar vooral wij erbij?

Het UGC-effect op marketing

Marketingcampagnes worden van begin tot einde nauw opgevolgd en geanalyseerd. Een goede zaak, want zo kunnen merken hun volgende campagne nog beter afstemmen op de noden van hun doelpubliek.

Ook het effect van UGC op je marketing kan gemonitord worden. Het engagement zal misschien wel stijgen, maar de exacte impact evalueer je best aan de hand van gedefinieerde variabelen, zoals likes en shares, de click-through rate en mogelijk nieuwe volgers

Deze drie variabelen geven je een vollediger beeld van wat jouw doelpubliek tof vindt, waar het naar op zoek is en hoe je de band met je (nieuwe) volgers zou kunnen versterken.

Van passieve naar actieve consumenten

Een beeld hebben van je doelpubliek is één ding, je doelpubliek converteren naar eigenlijke kopers dat is een ander paar mouwen.
Want dat is wat je wil: actie!

Het belangrijkste daarbij is om als bedrijf de link tussen je UGC-strategie en je verkooppunt naadloos in elkaar laat overvloeien. Wanneer een potentiële koper in zijn volledige aankoopproces wordt geconfronteerd met UGC — ideeën en inspiratie waarop een bepaald product andere gebruikers heeft geholpen — dan zal die koper ook meer geneigd zijn om die oplossing in zijn leven geïmplementeerd te zien. De ideeën worden dromen. En dromen kunnen tegenwoordig gelukkig wél worden gekocht. Probeer daarom deze droom zo goed mogelijk en natuurlijk mogelijk te linken aan de mogelijkheid om het product aan te kopen. Je verlaagt als het ware de drempel om iets online aan te kopen.

Lukrake UGC benutten, heeft bij heel dit proces echter geen enkel nut. Als merk moet je de juiste content combineren met de ervaring die je wilt meegeven. In de reissector bijvoorbeeld, is het van groot belang om als hotel voldoende content te verzamelen om de potentiële klant doorheen heel zijn research aan te trekken en uiteindelijk te overtuigen om daar te boeken. Een reis plannen duurt namelijk langer dan een nieuw paar schoenen kopen.

Wanneer je dan de foto’s en reviews van jouw nieuwe klant nog kan en mag gebruiken in jouw UGC-galerij, is de cirkel helemaal rond.

Volg je klanten doorheen aankoopproces

Om je klanten doorheen heel hun beslissingsproces te bereiken met UGC, lees je hieronder enkele tips:

- Post op al je sociale kanalen en maak Instagram shoppable

- Gebruik social ads om specifieke doelgroepen aan te spreken

- Contacteer klanten die je website hebben bezocht, maar niet zijn overgegaan tot een aankoop

- Stuur e-mails naar oude klanten om hen op de hoogte te brengen van je nieuwe producten

- Combineer UGC in je online en offline kanalen, door ook UGC in-store te gebruiken

UGC-carrousel van Oddmolly

Het Zweedse kledingmerk Oddmolly heeft daarnaast, in samenwerking met Flowbox een UGC-carrousel en galerij geïntegreerd op hun homepage. Zo tonen ze meteen de verzamelde, relevante content van hun fans, waardoor de betrokkenheid van de fans gestimuleerd wordt. Bovendien hebben ze via Flowbox hun Instagram feed shoppable gemaakt. Op die manier linken ze hun UGC — de droom — met het punt van verkoop. Hun cirkel is rond.
Laat je dus niet tegenhouden om ook jouw cirkel rond te maken met UGC.