‘Alles draait tegenwoordig om social media’, zucht mijn vader wel eens. Ik kan hem geen ongelijk geven. Nu, misschien draait niet alles om social media, maar in ieder geval wel veel.

Sociale media zelf zijn bovendien ook al lang niet meer een online tool om enkel met je vrienden in contact te blijven, sociale media zijn zoveel meer.

Meer en meer bedrijven nemen ze dan ook op in hun marketingplannen. En terecht.

Niet enkel posts vanuit het bedrijf verschijnen op je homepage, maar ook bijdragen van andere gebruikers, die eigenlijk niets met het bedrijf te maken hebben, maar wél het imago van dat bedrijf mee maken.

Want zogenaamde user generated content slaagt er beter in om nieuwe klanten aan te trekken en engagement te creëren.

Maar hoe komt dat nu?

Vertrouwd
Eigenlijk is het een simpel verhaal: consumenten vertrouwen meer op wat andere gebruikers zeggen, dan wat het bedrijf of merk hen vertelt. Komt dat omdat de campagnebeelden er vaak iets te idyllisch en gephotoshopt uitzien? Of omdat ze te vaak telerugesteld werden, omdat een bepaald product niet aan hun verwachtingen voldeed? Daar hebben we het gissen naar. Vast staat dat wanneer gebruikers hun persoonlijke beelden en ervaringen delen, die veel sneller zal worden opgepikt en naar waarheid geschat.

Relevant
User generated content stoort niet. Integendeel, voor de meeste mensen is dat net eigen aan online platformen. Mensen spenderen namelijk gemiddeld vijf en half uur per dag aan sociale media. https://www.offerpop.com/resources/blog/why-do-ugc-ads-perform-better-than-brand-generated-ads/ En volgens Offerpop bestaat het merendeel daarvan uit het bekijken van foto’s en video’s en uit interactie met peers. Dan is het toch logisch dat je werkt met de meest relevante advertentievorm op je eigen merkgerelateerde pagina’s? En dat is UGC.

Authentiek
Merken die zelf gemaakte foto’s gebruiken als campagnebeeld hebben het altijd al te horen gekregen: ze zijn onrealistisch. Prachtige mannen of vrouwen die in een pittoreske omgeving een bepaald product aanprijzen. En dan verwachten ze van jou dat je je met het model identificeert? Laat staan in zo’n pittoreske omgeving woont? User generated content echter, gaat net om het delen van echte, realistische en authentieke ervaringen. En het is nu eenmaal makkelijker om jezelf te vereenzelvigen met iemand die dichter bij jou staat dan iemand die in een professionele fotostudio werkt.