Wanneer er iets te winnen valt, staan we paraat. Want winnen is fun! Wedstrijden zijn fun! Bovendien zijn wedstrijden dé uitgelezen manier om je klanten aan jouw merk te binden. Of tenminste toch om je klanten beter te leren kennen. Dat is altijd zo geweest.

Online wedstrijden schieten als paddenstoelen uit de grond. Via social media bereik je namelijk een groot deel van je doelpubliek en kun je hen op een gemakkelijke manier engageren. Vooral allerlei fotowedstrijden winnen aan populariteit.

Met allerlei fotowedstrijden, bedoelen we de soorten wedstrijden die je kunt opzetten.

Dat kan namelijk via een simpele ‘like-to-win’ wedstrijd, waarbij de bijdrage met de meeste likes wint. Het hoeft niet altijd moeilijker te zijn dan dat.

Een ‘comment-to-win’ competitie ligt daar ook dicht bij. De gebruikers met de beste comments (verzin een slogan, geef je mening…) hebben de grootste kans op de overwinning. Zo boost je op een leuke en directe manier het engagement van je volgers.

Een ‘tag-to-win’ wedstrijd is ook even simpel: je vraagt aan je volgers om hun vrienden te taggen in een bepaalde foto. Zo stimuleer je organische en directe traffic naar jouw pagina. Wil je dus vooral nieuwe volgers aantrekken, dan is dit de meest efficiënte manier.

Wat je tegenwoordig ook vaak tegenkomt, zijn wedstrijden waarbij deelnemers niet meer moeten doen dan hun e-mailadres moeten invullen. Een kleine moeite, maar een enorme schat aan leads voor je merk.

Fotowedstrijden waarbij gebruikers hun eigen foto’s moeten insturen, zijn ook niet nieuw. Al mag de gele briefkaart wel al een tijdje ‘antiek’ worden genoemd. Hij heeft echter een waardige opvolger gekregen: de hashtag.

Hashtag competitions via Instagram zijn niet alleen leuk voor jouw klanten, maar brengen ook heel wat voordelen mee voor jouw merk zelf:

  • Je vraagt van je klanten hun content, authentieke foto’s of video’s waarin zij jouw product op een creatieve manier gebruiken, die jij daarna eventueel kunt gebruiken op je webshop;
  • Je engageert jouw doelpubliek om actief mee te doen en dus om zich emotioneel sterker te binden aan jouw merk. De band tussen merk en consument wordt sterker;
  • Je verspreidt je boodschap, je hashtag verder dan enkel je volgers. Wanneer een fan zijn bijdrage instuurt, kunnen ook zijn of haar vrienden en volgers die zien;
  • Je creëert een social hub, waar alle posts met die specifieke hashtag te zien zijn. Mensen die op deze hasthag zoeken, vinden meteen ook de feed met alle inzendingen;
  • Je krijgt zelf een beter inzicht in wie jouw doelpubliek is. Je wint leads en potentiële toekomstige klanten.

Bij het organiseren van zo’n fotowedstrijd is het echter van groot belang om de drempel voor de deelnemers zo laag mogelijk te houden. Zelf creatief nadenken en foto’s maken, die dan insturen met de juiste hashtag is voor sommigen al een stap te ver. Verzin daarom een korte, duidelijke en herkenbare hashtag en stel niet al te veel eisen. Wanneer je deelnemers én een specifiek product moeten gebruiken op een bepaalde plek én hun vrienden taggen én dat binnen een redelijk korte tijdspanne, zul je niet veel inzendingen binnenkrijgen.

Keep it simple and fun!

Om de efficiëntie en het bereik van je wedstrijd nog te verbeteren, kun je best een stemmig toevoegen. De foto met de meeste likes wint. Simpel.

En natuurlijk zorg je ook voor een superprijs, waardoor je volgers sowieso de kleine moeite willen doen om een toffe foto te maken.

Met de online tool Flowbox creëer je in geen moeite zo’n hashtag competition, verzamel je in enkele klikken de social media posts met jouw specifieke hashtag en toont ze in een eigen wedstrijdfeed. Klik hier voor meer informatie over Flowbox.
GETFLOWBOX.COM