Online shoppen doen we allemaal wel eens. Op zoek naar dat ene paar schoenen dat je al lang wilde, het nieuwste boek van Herman Brusselmans, een nieuwe koffiezet of een HDMI-kabel. Op het web vind je het allemaal. En wat meer: in enkele klikken heb je alles besteld en betaald. Maar dankzij shoppable media worden die enkele klikken gereduceerd naar één enkele klik.

In deze steeds sneller wordende wereld is online shoppen een perfecte aanvulling op het fysieke winkelbezoek. Maar ook de e-commerce zelf staat niet stil.

Visuals bijvoorbeeld, verschuiven van ‘versiering’ en versterking van de boodschap naar intrinsieke onderdelen van digitale marketing.

Voorspeld wordt dat we in 2020 15 procent van onze online aankopen zullen doen via shoppable media.

Visual commerce in the house

Dankzij onze smartphone-maatschappij heeft de beeldcultuur definitief zijn weg gevonden naar allerlei aspecten van ons leven. Beelden zijn namelijk instant te lezen, te begrijpen en ook gemakkelijk te onthouden.

Het engagement voor een merk dat op Instagram actief is, groeit volgens een rapport van Forbes met 350 procent!

En merken die foto’s, video’s en illustraties gebruiken in hun online communicatie, hebben 44 procent meer kans op klantenbinding dan andere.

Visual commerce is dus hét antwoord op de traditionele e-commerce. Consumenten zijn gewend aan aantrekkelijke beelden en foto’s, waardoor de drang groeit om producten eerst te zien voor een aankoop.

Dan zet je er toch gewoon een foto van het product bij?!

Dat zou je inderdaad denken.

Maar als je weet dat 40 procent van de jongeren tussen 13 en 18 jaar niets zullen kopen als er geen foto’s beschikbaar zijn van mensen die het product gebruiken, zal die ‘gewone foto’ misschien niet het gewenste resultaat hebben. Bovendien zijn 32 procent van de consumenten meer geneigd om kleding online te kopen, wanneer een website foto’s toont van mensen die het item ook effectief dragen.

Pakjes terugsturen naar het verleden

Uit een studie van Shorr Packaging, blijkt dat het het grote aantal teruggestuurde pakketjes het grootste probleem voor kleding webshops is. Meer dan 30 procent van de aankopen is teruggestuurd tijdens de feestdagen in 2015. (http://www.shorr.com/packaging-news/2015-10/e-commerce-returns-best-practices) En dat omdat het product niet paste, of dat het niet voldeed aan de verwachtingen.

Met een betere en meer accurate foto uit het echte leven, zullen de klanten minder voor verrassingen komen te staan én zul jij minder geretourneerde producten hebben en… hogere verkoopscijfer en dus ook meer winst. Traffic, conversie en ROI stijgen met efficiënte visual commerce.

En die foto’s? Die kun je halen uit je verzameling user generated content.

Visual commerce kun je dus perfect als een reactie op onze smartphone-maatschappij beschouwen. De zoektocht naar producten en diensten kan nu ook beginnen bij een beeld, waardoor het aankoopproces dus korter, eenduidiger en efficiënter wordt.

Met één klik op de foto

En wat als het nóg efficiënter en korter zou kunnen?

Via shoppable media bijvoorbeeld.

Daarbij wordt een onzichtbare URL toegevoegd aan een foto of video op bijvoorbeeld sociale media, zoals een Instagram-post. Wanneer de persoon op de foto een sweater van jouw merk aanheeft, komen zijn of haar volgers met één klik op de pagina waar die sweater wordt verkocht.

Een voorbeeld.

Nike heeft in samenwerking met Kiosked een interactieve en shoppable video gecreëerd voor de Nike X Undercover Gyakusou collection van 2013. Door over het scherm te gaan met je muis, zag je meteen welk item de personen in de video droegen en kon je jouw favoriete item ook meteen bestellen.