Onlangs scrolde ik door Instagram en liet mijn oog vallen op een foto van een man in een zwarte sweater, jeans en sneakers. De hoodie vond ik geweldig, dus surfte ik naar de webshop van het merk.

Maar helaas, de uit het leven gegrepen foto die mijn interesse zo had opgewekt op Instagram, was nergens te bespeuren. Daarom zocht ik even door de mannensectie om die ene sweater toch – hopelijk – ergens te zien, maar de structuur van de site was zo onlogisch, dat mijn shopping experience al gauw een uithoudingstest werd en mijn geduld zwaar werd beproefd. Uiteindelijk gaf ik het op.

Ik ben niet de enige met die ervaring. Vandaag ontdekken consumenten producten via een verscheidenheid aan kanalen, geleid door sociale media. Maar die kanalen zijn niet gecreëerd voor commerce, en die ontdekkingen niet gelinkt aan aankoopmogelijkheden. Merken weten het misschien niet, maar potentiële klanten, zoals ik, gaan van geïnspireerd en geïnteresseerd naar gefrustreerd en zelfs geïrriteerd.

Daarom vind je hier drie manieren om deze typische en veelvoorkomende problemen op te lossen.

1Blijf altijd en overal jouw klanten inspireren

Bijna elk retailmerk post tegenwoordig leuke lifestyle foto’s op media zoals Instagram en Pinterest. Ze werken zelfs met influencers en fans om aan hun doelpubliek te tonen hoe producten er in het echt uitzien. Slim! Maar slechts enkele merken maken die content ook shoppable en leiden hen daarentegen naar oninspirerende, steriele e-commerce sites. De coole afbeelding van de goedgeklede vrouw die een straat in Manhattan oversteekt, op die to-die-for hakken? Die is vervangen door een productafbeelding van het paar hakken voor een witte achtergrond. De e-commerce ervaring inspireert niet, frustreert kopers en doodt conversie.

De oplossing: continuïteit. Koopgedrag begint steeds vaker op plaatsen zoals sociale media, blogs, videos en ads, plaatsen die eigenlijk niet voor de verkoop an zich zijn gecreëerd. Zorg ervoor dat de aantrekkelijke lifestyle foto’s ook op je website verschijnen. Flowbox kan je bijvoorbeeld helpen om je merk een klantgerichte koopervaring te creëren.

2Immiteer de In-store beleving

Shoppen gaat tegenwoordig helemaal over beleving. Fysieke winkels creëren een bepaalde sfeer met bepaalde verlichting, muziek en een sterk uitgedachte opstelling. In kledingwinkels dragen de verkopers meestal de kledij die zij ook verkopen, om klanten er een levensecht beeld van te geven. De in-store beleving stimuleert consumenten om bijkomende producten te kopen, waarvan ze niet eens wisten dat ze die wilden. Dat is één van de grootste redenen waarom 92 procent van alle aankopen nog steeds plaatsvinden in fysieke winkels en 65 procent van de online shoppers die hun bestelling in de winkel afhalen, toch buitengaan met meer dingen die ze hebben besteld.

De oplossing: Biedt een 360° shopping experience aan, waarbij je je fysieke winkel opent voor miljoenen online shoppers. Facebook en Google Street View hebben mensen al doen wennen aan 360° beelden, die bovendien ook 9 keer meer tijd besteden aan zulke content dan traditionele afbeeldingen. Voor retailers kan die toegenomen surftijd direct vertaald worden naar verkoop.

3Reduceer frictie tijdens het aankoopproces

Te vaak willen klanten producten wel kopen, maar worden ze geconfronteerd met een lange, verwarrende en complexe journey tot de effectieve aankoop, dat ze die ook achterwege laten. Soms is het de lange checkout, soms is het de eindeloze lijst aan betalingsgevels die ingevuld moeten worden op een klein smartphonescherm… Volgens een Amerikaanse studie uit 2016 van 650 webshop, kostte die frictie 147 miljard dollar aan potentiële transacties. Een enorme prijs voor zo’n kleine sample.

De oplossing: Verkort de weg tussen ontdekking en aankoop. Kijk of je stappen in het aankoopproces kunt weglaten. Check of je een mobiele versie met een strak design kunt creëren dat enkel de essentie weergeeft. Kijk ook of je het checkout proces kunt beperken tot een minimum en eventueel makkelijke checkout opties kunt toevoegen zoals Google Wallet, PayPal of Amazon Pay.

 

Flowbox helpt merken, zoals ZEB, Joker, Manfred+Cracco, Euroshoe, Ambertree en meer om momenten van ontdekking te verbinden met commerce, frictie te elimineren en frustratie te reduceren. Wil je meer leren over hoe jouw merk user generated content optimaal kan gebruiken en implementeren in jouw marketing strategie? Vraag vandaag nog een demo aan.

 

Dit artikel verscheen voor het eerst in de nieuwsbrief van Women in Retail Leadership Circle.